آموزش دونه:مرجع آموزش

شی گرایی در پایتون (Python Object Oriented) آموزش برنامه نویسی پایتون Python

Python Object Oriented Python Object Oriented Python Object Oriented 

پایتون

شی گرایی در پایتون 

پایتون یک زبان برنامه نویسی شی گرا (Object Oriented Programming) یا به اختصار OOP است.

تقریبا هر چیزی در پایتون یک شی است، با خواص و متد های خود.

یک کلاس (Class) در واقع پروتوتایپ یا طرحی است که اشیا از روی آن ساخته می شوند.

ساخت کلاس در پایتون

برای ساخت کلاس در پایتون از کلمه کلیدی class استفاده می کنیم.

در مثال زیر یک کلاس به نام MyClass ایجاد کرده ایم که یک خاصیت (Property) به نام x دارد:

ساخت شی در پایتون

حالا می توانیم از روی کلاس MyClass یک شی ایجاد کنیم.

در مثال زیر یک شی به نام p1 ایجاد کرده ایم و مقدار x را چاپ می کنیم:

تابع __init__

مثال های بالا اشیا و کلاس ها را در شکل ساده خودشان بودند و در برنامه های واقعی کاربرد مفیدی ندارند.

برای درک مفهوم کلاس ما باید تابع ()__init__ را درک کنیم.

تمام کلاس ها تابعی به نام ()__init__ دارند که همیشه هنگامی که کلاس برای ایجاد شی فراخوانی می شود، به صورت خودکار اجرا می شود.

از این تابع برای مقدار اولیه به خواص اشیا یا هر عملی که لازم است تا هنگام تعریف ش انجام شود، استفاده می شود.

در مثال زیر هنگام ایجاد شی p1 ، خواص شی را مقداردهی کرده ایم:

توابع یا متد های شی در پایتون

اشیا می توانند متد نیز داشته باشند.
متد در اشیا در واقع توابعی هستند که به شی تعلق دارند.

در مثال زیر متدی برای کلاس person تعریف کرده ایم که یک خوشامد گویی را چاپ می کند.
برای دسترسی به خواص و متد های شی از . (نقطه) استفده می کنیم:

خروجی

مقداردهی به خواص شی در پایتون

برای مقداردهی به خواص شی به صورت زیر عمل می کنیم:

حذف خواص شی در پایتون

برای حذف یک خاصیت از شی،  از کلمه کلیدی del استفاده می کنیم:

همچنین از این کلمه کلیدی می توانیم برای حذف خود اشیا نیز استفاده کنیم:


 

مطالب مرتبط